Pri brief koučingu vychádzame z presvedčenia, že klienti si na koučovanie prinášajú vnútorné zdroje, vďaka ktorým si vedia v procese koučovania svoje riešenia vybudovať. Vonkajším prejavom tohto postoja v praxi potom je, že sa pri koučovaní nesprávame ako vidiaci, ktorí vedú slepých, ale s rešpektom praktizujeme to ťažko preložiteľné anglické sloveso „partnering“.
Na čom inom sa ešte tento partnerský prístup, resp. „bytie v partnerstve s klientom“ dá spozorovať?
Nedávno som sa počas mentoringu koučov, pripravujúcich sa v kurze Brief Coach Training na PCC skúšku, zamyslela nad tým, že by mohlo byť užitočné spísať, čo koučovací rozhovor robí zameraným na riešenia (Solutions-focused, SF). Malo to byť desať pravidiel SF koučovania, ktoré ho robia minimalistickým a účinným.
Postupne som ich formulovala, až sa namiesto desatora zrodilo toto dvanástoro:
Viete, podľa čoho rozoznáte začínajúceho kouča so základným výcvikom koučovania od kouča, ktorý sa učil koučovať v dlhodobom kurze pre profesionálnych koučov a úspešne ho absolvoval?
Tu nájdete pár poznávacích znakov kouča, ktorý koučuje na profesionálnej úrovni.
Aj keď „nálepkovanie“ koučov neladí s mojou filozofiou, bola som pred rokmi iniciátorkou procesu certifikácie koučov v Slovenskej asociácii koučov.
V určitých fázach rozvoja kouča možno totiž identifikovať charakteristické znaky jeho práce.
Ako tieto znaky súvisia s certifikačnými stupňami/úrovňami ICF a SAKo?
Niekoľko nadčasových článkov napísaných pre LinkedIn:
Čítať viacKoncom roka 2016 mi kolega Janko Dubnička navrhol urobiť rozhovor pre Grand Magazín.
Ako skúsený kouč mi dával také otázky, na ktoré sa nedalo odpovedať jednou vetou alebo áno-nie.
Do časopisu sa preto všetky jeho otázky ani všetky moje odpovede nezmestili, zmestia sa však sem.
Ak máte chuť a čas, začítajte sa…
Milí návštevníci tejto stránky, čo si myslíte o manažérskom koučovaní?
Máte s ním nejaké skúsenosti – buď ako manažér alebo ako koučovaný zamestnanec?
Kedy by podľa vás mal manažér „prepnúť“ na koučovanie?
Týmto zamyslením hľadám odpoveď na otázku, či je pre spolužitie a spoluprácu s ľuďmi naozaj nevyhnutné poznať samého seba.
Prepojenie medzi týmito dvomi oblasťami je totiž na prvý pohľad také evidentné, ako prepojenie sebalásky a lásky k druhým.
Musí to však platiť univerzálne – a vôbec – môže to byť aj úplne inak?
Často a rada spomínam na mladú kolegyňu, ktorá s nami spolupracovala v Co/Mane ako asistentka počas prvých rokov jeho fungovania. Júlia, ako ju tu nazvem, sa s nami skontaktovala ešte ako študentka odboru manažment a marketing. Odporučila nám ju vedúca katedry, ktorá bola aj vedúcou jej diplomovej práce. Okrem toho, že nám popri svojej diplomovke výdatne pomohla pripraviť prvú medzinárodnú konferenciu o koučovaní, […]
Čítať viacJednou z najobľúbenejších aktivít v našich kurzoch je tzv. klebetenie o zdrojoch.
Zdrojmi pritom chápeme všetko, čo človek nosí v sebe a dokáže to využiť pri budovaní riešení.
Môžu to byť vedomosti, schopnosti, vlastnosti, talenty, skúsenosti, … voláme ich aj hybné sily.
Prístup zameraný na riešenie (Solution-focused) vyvinuli Insoo Kim Berg a Steve de Shazer so spolupracovníkmi z BFTC Milwaukee (USA) v 80-tych rokoch 20. storočia.
V spolupráci s Dr. Petrom Szabó, MCC, priamym žiakom Insoo a Stevea, som na Slovensko priniesla esenciálny a pragmatický spôsob koučovania - Brief Coaching. Ako členka - partnerka inštitútu SolutionSurfers (Švajčiarsko) som jedinou akreditovanou lektorkou kurzu Brief Coaching v SR a ČR.
Na pozadí prístupu zameraného na riešenie a kurzov Brief Coaching som spolu s kolegami vyvinula nový prístup a nový produkt - natívny prístup a natívne koučovanie. Staviame v nich na vrodenosti, prirodzenosti a súlade s prírodnými zákonmi.